Palgatöötajast ettevõtjaks: nõuanded alustavale ettevõtjale

Kas tunned ka, et soovid sel aastal midagi muuta? Seda aastat on veel neli kuud ja selle ajaga jõuab nii mõndagi elumuutvat teha. Näiteks kodu osta, abielluda ja pere luua, eriala vahetada ja välismaale kolida.

Või oma äriga alustada, sest kaheksast viieni tööl käia ei ole enam ammu ainus võimalus raha teenida. Üha rohkem inimesi on iseenda ülemused, teevad oma asja ja teenivad seda tehes paremini kui palgatööl.

Selles postituses soovingi sulle jagada oma mõtteid, kuidas saad selle aasta viimast nelja kuud kasutada oma ettevõtte alustamiseks. 

Nii algas minu teekond kümme aastat tagasi

Mu südames oli suur soov midagi teha, oma elu muuta, aga ma ei teadnud, kuidas alustada. Tahtsin põgeneda üksluisest ja piiratud sissetulekuga palgatööst, mis võttis kogu minu aja. Tundsin hirmu tuleviku ees ja samas jõudis minuni ka taipamine, et kui ma midagi ei muuda, siis ma jäängi siia kinni.

Nii tekkiski plaan alustada ettevõtlusega. Esimest äri alustasin 100 euroga ning sellest hetkest alates pole ma palgatööle tagasi vaadanud. Üks asi viis järgmiseni ja nüüdseks olen asutanud viis ettevõtet, kaks neist maha müünud ning hetkel loon kuuendat ja seitsmendat.

Kindlasti ei ole see teekond olnud lihtne, aga ma ei ütleks ka, et raske.

Minu jaoks on palju raskem käia tööl, mis mulle ei meeldi, kus ma ei saa kasvada ja oma täit potentsiaali kasutada.

Isegi kui ettevõtlus on vahel raske, on oma asja ajamine pingutust väärt!

Mõtle ise, kas on kergem teha tööd, millele mõtlemine sul juba eelmisel õhtul tuju ära rikub ja saada selle eest raha, millest kunagi ei jätku… või pingutada mõned aastad ja luua endale paremad tingimused, töö ja sissetulek?

Minu arvates on kogu elu õnnetuna elada palju raskem, kui mõned aastad parema tuleviku nimel pingutada. Me elame ju ainult üks kord. Ma siiralt usun, et me peaksime elama oma parimat elu ja tegema seda, mida armastame. 

Mulle meeldib töötada oma kodukontoris ja talvel välismaal, kus päike tõuseb varakult ja puuviljad on värsked. Mulle ei meeldi raisata aega tööle sõitmisele ja tahan võtta hommikul aega, et rahulikult ärgata ja kohvi juua.

Ära saa valesti aru, ma ei virise.

Olen kümme aastat teinud rasket tööd, aga üksi neist töödest ei toetanud minu unistusi, ega pakkunud võimalusi eneseteostuseks.

Mäletan, kuidas tehases komplekteerijana töötades oli mul nii igav, et jäin masina taha magama ja jätsin näpud sinna vahele.

Olen teinud kokana 18-tunniseid päevi, kus ma ei saanud isegi viis minutit istuda, et lõunat süüa. Olen kõõlunud 22 külmakraadiga 40 meetri kõrgusel libedal ja lumisel katusel tehes seejuures füüsilist tööd.

Töö vastu pole mul kunagi midagi olnud, aga kuna veedame suurema osa täiskasvanueast tööl, siis miks ei võiks need töötunnid olla võimalikult rahuldustpakkuvad ja nauditavad?

Osad inimesed ju ometi just nii elavad. Miks ei võiks see ka minu jaoks võimalik olla?

Hirm keskpärase elu ees inspireeris mind tegutsema ja võimalusi otsima.

Miks mitte nautida vabadust teha oma valikud ise?

Miks vahetada elu lõpuni oma kallist aega väikse raha vastu, kui võiksid olla oma aja peremees ning planeerida tööpäevi enda rütmi ja soovide järgi, ilma et peaksid selleks ülemuselt luba küsima.

Kui soovin, lähen päeval trenni või vanaemale külla. Kui soovin, võtan esmaspäeva vabaks või olen rahulikult kodus haige, kui enesetunne on kehv.

Miks minna iga päev tööle, et ehitada üles kellegi teise ettevõtet ja unistust, kui saaksid sama aja investeerida enda äri loomisele ja kasvatamisele.

Internet on loonud uusi võimalusi ja nüüd saadki ise valida oma tööaja ja koha, ning tegeleda asjadega, mis on sulle südamelähedased ja mis rahuldust pakuvad.

Jah, oma ettevõtte käivitamine võtab aega, aga maailmas ei ole sellist palgatööd, mille vastu ma oleks nõus oma tänase vabaduse vahetama.

Asi pole miljonite tagaajamises, aga elus peab olema põnevust ja progressi. 

Ettevõtlus ei ole tegelikult üldse midagi nii keerulist, kui see eemalt vaadates tunduda võib ja ettevõtjad ei ole ilmtingimata teistest targemad.

Ettevõtlus pole oma olemuselt midagi muud, kui probleemide lahendamine

Boost Yourself sai alguse sellest, et mul oli terviseprobleem ja pidin leidma viise, kuidas saaksin oma menüüsse igapäevaselt rohkem toitainerikkaid sööke lisada.

Hakkasin toitumist lähemalt uurima, külastasin parimaid spetsialiste, töötasin läbi sadu raamatuid ja sain aru, et suur osa toidust, mida supermarketid müüvad ei ole meie organismile kasulik, vaid hoopis kahjulik.

Enda probleemist avastasin suurema probleemi ja hakkasin otsima uusi viise, kuidas oma menüüsse rohkem otse loodusest ja kõrge toitainesisaldusega toiduaineid lisada. Nii jõudsin smuutide ja supertoitudeni.

Võib-olla on sul elus olnud selliseid probleeme või perioode, mille lahendamine sel hetkel oli kõige olulisem asi ja sa oleksid olnud valmis selle eest maksma?

Tugine sellele, mis sul juba olemas on..

  • Mis on minu oskuste pagasis?
  • Mis tuleb mul kõige paremini välja?
  • Mida mulle teha meeldib?
  • Millised tegevused panevad mind ajataju kaotama?
  • Mida ma juba tean?
  • Milles teised minult abi küsivad?
  • Kuidas ma saaksin nende teadmiste/oskustega kedagi aidata?
  • Milliseid oskuseid ma peaksin juurde õppima?

Sa ei pea olema kohe ekspert. Piisab, kui oled vaid paar sammu ees nendest, kes samadele küsimustele vastuseid otsivad.

Mõtle, kuidas sa saaksid aidata neid, kes on nüüd samas kohas, kus sina olid kolm, viis või kümme aastat tagasi.

Oluline on, et sinu toode või teenus aitaks kedagi. Lahendaks probleemi, võtaks mingi valu ära või teeks elu paremaks.

Ehk on olemas kliendid, kellel on probleem ja sul on toode või teenus, mis aitab seda probleemi lahendada.

Palju õnne – sa oled nüüd ettevõtja!

Sa ei pea kohe tuhat ühikut midagi valmis tegema või suurele hulgale müüma. 

Alusta väikselt, leia kõigepealt esimesed kümme klienti. Teeninda nemad ära, küsi tagasisidet ja täiusta toodet.

Järgmiseks hakka otsima võimalusi, kuidas leida 100 klienti. Nii see läheb.

Ei saa kohe miljonist eurost alustada, alustatakse ikka esimesest eurost ja esimesest kliendist.

Tehnoloogia areng on viinud kulud alla

Tööriistad, mida said varem endale lubada vaid suurettevõtted, on tänapäeval odavad, selgeks õpitavad ja kättesaadavad igaühele. 

Kas sa oled mõelnud, kui kallis oli varem näiteks video filimine või videoreklaami loomine? See oli kättesaadav ainult suurtele ettevõtetele.

Täna teeb sinu taskus olev telefon kvaliteetsemat videot, kui Hollywoodi filmitegijate kallis kaamera 20 aastat tagasi. Lisaks saad seda tasuta sotsiaalmeedias levitada.

Oma tooteid või teenuseid tutvustava veebilehe tegemine pole kunagi olnud nii lihtne.

Olen oma kõikide veebilehtede esimesed versioonid ise teinud, ilma et oskaksin koodi kirjutada või oleksin professionaalne disainer.

Sotsiaalmeedia on loonud igaühele kiire ja soodsa võimaluse kliente leida. Need kanalid tuleb endale lihtsalt selgeks teha.

Samuti on sul lihtne leida koostööpartnereid ja teenusepakkujaid, kes saavad sind aidata, ilma et peaksid kedagi palkama. Kui sul on raha rohkem, saad palgata abi ja kui raha on vähe, saad alguses need asjad ise ära teha. 

Iga võimaliku tooteidee jaoks on maailmas olemas ka tootja, kes on valmis selle ellu viima.

Võid luua digitooteid, mille alustamise kulud on minimaalsed ja teenimise potentsiaal suur. 

Näiteks e-raamat või online kursus teemal, mida sina hästi valdad. Või leiad kellegi partneriks, kellel on teadmised ja ise saad tegeleda turundusega. Lõpuks jagate kasumit.

Võid müüa oma oskusi, teadmisi ja elukogemust ilma, et peaksid inimestega näost näkku kohtuma. Vaja ei ole muud kui sülearvutit ja Wi-Fi ühendust.

Internet on loonud äritegemiseks uued võimalused, võimaluse sul töötada asukohast sõltumatult. Sa ei pea enam müügi tegemiseks kellelegi helistama ega oma tooteid “pähe määrima”.

Alustamiseks on sul on vaja vaid üht toimivat müügitunnelit, kuhu suunata külastajad (veebilehe liiklus) ja vähemalt sadat külastajat päevas. Müües 50 eurost toodet võrdub see 2-3 müüki päevas ehk 150 eurot ühe päevaga! Ühe kuuga teeb see 4500 eurot ja ühe aastaga 54 000 eurot. 

Internetipõhise äri puhul ei ole ka suuri püsikulusid nagu laopinna rendikulud ja tootmisega seotud kõrgeid elektriarved ega ka suuri tööjõukulusid, kuna digitoodetel on ühekordne tootmiskulu ja kohaletoimetamine on meili teel tasuta.

Üks võimalus hetkel 1000 – 5000 € kuus teenida on turundusteenuse pakkumine, sest igal ettevõttel on vaja leida kliente ja suurendada müüke. Mis nende jaoks on probleem, on sinu jaoks võimalus.

See on ideaalne üheinimese ettevõte ja Mikroäri kursusel räägin neist pikemalt. Annan ka konkreetsed sammud, kuidas selle äriga alustada ja esimesed maksvad kliendid leida.

Sellise äriga alustamise kulud on peaaegu olematud ja kõik need oskused on igaühel õpitavad. Saad seda teha ükskõik kust maailma otsast ja piisab vaid 5-10 kliendist, et väga hästi teenida.

Mu sõbranna elas novembrist aprillini Tais ja tema igakuine sissetulek on 3x kõrgem Eesti keskmisest palgast. Ta ei vaja kellegi luba, et elada oma elu nii, nagu ta seda soovib. Ta ei pea esitama “puhkuseavaldust personaliosakonnale”, sest ta pole hammasratas masinas. Ta ehitab ise oma masinat ja sinul on võimalus seda sama teha.

Jah, iga asi võtab oma aja ja mõne kuuga ei saavuta sa tõenäoliselt mingit märkimisväärset edu. Aga õigesti tegutsedes võid juba ühe aastaga hakata looma endale uusi lisasissetuleku allikaid.

Sul on vaja hakata mõtlema nagu ettevõtja

Selleks, et mõelda nagu ettevõtja ja märgata enda ümber võimalusi ning teada, mille eest teised on valmis sulle maksma, on sul vaja tekitada enda ellu uusi kogemusi ja toita oma aju uue informatsiooniga.

Kui sa käid iga päev samal tööl, sõidad sinna sama teed pidi, käid pärast samas toidupoes ja vaatad õhtul sama seriaali, siis… on keeruline uusi ideid märgata.

Oma esimese ettevõttega alustades avastasin, et restoranidel on vaja sotsiaalmeedia jaoks pidevalt uut sisu, millega kliente enda juurde kutsuda.

Käisin restoranis tasuta pildistamas ja nii jõudsin oma esimese mikroärini. Restorani juhatajatega rohkem suheldes sain aru, et nad ei tea väga palju ka sotsiaalmeediast ning hakkasin neile pakkuma kuupõhist sotsiaalmeedia haldust.

Ühest pildistamisest sai kiiresti 500 eurot kuus sissetoov tuluallikas ja mõne kuuga kasvas see juba 1000 euroni.

Samal ajal tekkis mul juba järgmine äriidee ning alguse sai Boost Yourself, kus aitasime smuutirevolutsiooni abil rohkem kui 20 000 eestlase toitumisharjumusi tervislikumaks muuta.

Boost Yourself andis mulle vägeva kooli ja kogemuse. Alustasime vaid 2000-eurose investeeringuga ja tegime kõike ise.

Kui me aastal 2015 alustasime, oli meie esimese kuu müük 307 eurot ja 50 senti. Järgmisel, 2016. aastal müüsime erinevaid tervisetooteid 120 000 euro ja kolmandal (2017.aastal) juba 592 000 euro eest. Esimesed pakid tootsin oma ühetoalise korteri köögis, ise ehitasime e-poe ja ka turundasime seda ise. 

Kui meid kutsuti Saaremaa ettevõtluspäevadele turundusalaseid teadmisi jagama, siis sündis sellest Nullist Turunduskool.

Olen ka populaarse online treeningute programmi GraceFit kaasasutaja. Aitasin Shalini Modyl treeningud saalist internetti viia ja sellest on saanud Eesti üks populaarsemaid naistele mõeldud treeningprogramme.

Mina õppisin ülikoolis ärijuhtimist 3 aastat ja ütlen sulle ausalt, et täiesti ebavajalik on õppida majandusarvestust, tööõigust ja personalijuhtimist. 

Minu hinnangul ei ole sul vaja mitu kuud või aastat harida teemadel, mida sul alguses vaja ei lähe. Milleks raisata oma väärtuslikku aega raamatupidamisseaduste tundma õppimisele, kui sul ei ole esimesed mitu kuud raamatupidajat vaja, sest sinu ettevõte ei teeni raha. Kui hakkad raha teenima, saad raamatupidaja teenusena sisse osta. 

Täna, sooviga ettevõtlust õppida, alustaksin ise mingi projektiga, sest tehes õpid kõige paremini ja AI kiire tulekuga on enamus õppekavasid ilmselt juba ajale jalgu jäänud.

Enamik ettevõtjaid alustab toote turule toomist valest otsast. Nad kulutavad palju aega toote välja töötamisele ja hakkavad alles siis turundusele mõtlema. Nii võib ka, aga ma näitan sulle, kuidas asju saab ka nutikamalt teha.

Esmalt peaks äriidee ära testima ja selleks pole vaja mitu aastat ettevõtluse teooriat õppida. Nii ei raiska sa aega ega raha ideele, millele polegi võib-olla turgu. See võtab riskid maha.

Ettevõtlusega alustades ei ole vaja kõiki asju teada, sa õpid töö käigus ja iga asi tuleb omal ajal. Millest aga igal ettevõtjal on vaja aru saada, on klientide leidmine.

Sul võib olla väga hea toode, aga kliendid ei tule ise sinu uksele koputama. Nad ei oska ka sind internetist üles leida, kui nad ei tea, et sa olemas oled. Nad ei saa ka sinu tootest või teenusest aru, kui sa neile seda läbi selge sõnumi ei selgita.

Hea toode, oskus kliente leida ja oma idee kiirelt välja panna… need on olulised teemad, mida alustaval ettevõtjal vaja on.

Meil on ligipääs suurele hulgale infole, aga reaalseid juhiseid, mida selle infoga peale hakata on liiga vähe. Nii ongi keeruline teada, kust alustada ja mis need esimesed sammud on. Sellest probleemist sündiski Mikroäri koolitus.

Jagan seal teadmisi, oskuseid ja tööriistu, mis on mul aidanud oma ärisid ja elustiili luua ning jagan seal sinuga plaani, mida oma järgmiste äride käivitamisel kasutan.

Ära muretse selle pärast, kui sul pole veel seda ideaalset ideed, mille kallal töötada ja et sinu esimene projekt peab kohe ideaalselt välja tulema. Sa ei pea, ega saagi kõiki asju kohe alustades teada. Inimesed alustavad tihti ilma selge teadmiseta, mida nad täpselt teevad ja see on okei.

Me ei saagi näha kõiki võimalusi ette.

Tean aga seda, et kui ma ei oleks Boost Yourselfiga alustanud, ei oleks ma hakanud Nullist Turunduskooli tegema, siis ma poleks jõudnud ka GraceFitini ja kohe kindlasti ei oleks ma täna siin sind julgustamas.

Iga väike samm viib edasi ja lähemale sinu unistuste täitumisele. Ükskõik, kui väike see samm edasi hetkel tunduda võib.

Oma unistuste poole liikumiseks saad iga päev midagi ära teha.

Ära karda ebaõnnestumist

Näen liiga tihti, kuidas hirm ebaõnnestumise ees takistab alustada, kuid just alustamata jätmine on tegelikult kõige suurem ebaõnnestumine.

Ka minul oli hirm ebaõnnestumise ees, kui ma 2013 aastal oma viimaselt palgatöölt ära tulin ja oma äriga alustasin. Kas tõesti hakkan ma nüüd ettevõtjaks? Miks ma peaksin õnnestuma? Ma pole ju milleski teistest parem…

Mind piiras uskumus, et ma ei ole ettevõtja tüüpi, kuna ma olin töötanud aastaid täiesti tavalise lihttöölisena… komplekteerija, kokk ja ehitaja.

Kui neid uskumusi endale iga päev sisendada, siis arva ära mis juhtub? Sa ei alustagi kunagi, sest need uskumused hoiavad sind tagasi. Sa jäädki palgatöötajaks, sest sul on uskumus, et sa ei ole ettevõtja tüüpi inimene.

Sinu praegune amet ei defineeri sind inimesena ega ka seda, kelleks sa võid saada. Loe seda mitu korda ja lase sellel mõttel settida.

See on lihtsalt ajutine periood, kus sul on vaja teha seda tööd, et hakkama saada ja oma pere eest hoolitseda.

Need uskumused hakkasid aga järjest kaduma, kui ma hakkasin tegutsema ja sain aru, et palgatööl ma ei olnud saanudki enda täit potentsiaali rakendada. 

Kõigist hirmudest suurim oli minu jaoks aga jääda paigale ja oodata, et midagi iseenesest muutuks. Ma ei tahtnud endale keskpärast elu, kus tegin päevast päeva sama asja ja läksin tööle, mis mulle juba ammu ei meeldinud.

Ühel hetkel mõistsin, et parem on proovida ja ebaõnnestuda, kui et mitte kunagi proovida.

Loeb ainult minu enda arvamus enda kohta. Teistel on nagunii kogu aeg midagi arvata, ükskõik mida sa teed või ei tee. Kohe kindlasti ära kuula nende nõu, kes pole ise seda teinud ja ei ela seda elu, mida sina tahad elada. Neil on ainult arvamus ja see ei maksa midagi.

Mõtle parem sellele, kui see õnnestub ja mismoodi su elukvaliteet sellest tõuseb. Keskendu iseenda teekonnale ja elu loomisele. Tegutsema hakates kaovad ka hirmud.

Miks mitte anda endale võimalus ja katsetada?

Mis on kõige hullem mis juhtuda saab? Lähed palgatööle tagasi?

Kui oled valmis, siis siin on 3 viisi, kuidas saan sind aidata:

Mikroäri Meetod

Loo endale edukas mikroäri – saa palgatöö oravarattast välja, suurenda oma sissetulekuid ja ole iseenda ülemus.

Sotsiaalmeedia Spetsialisti Meistriklass

Õpi edukalt turundama enda või teiste ettevõtet – kõige uuem teooria ja praktilised teadmised 4 nädalaga.

Facebooki Reklaamide Koolitus

Avasta, kuidas Facebooki reklaamide abil kliente leida ja müüki kasvatada.